Skocz do zawartości




Zdjęcie

Luty powoli dźwiga sprzedaż ciągników rolniczych

Napisany przez agrofoto, 07 marzec 2013 · 1260 wyświetleń

Dodany obrazek


W lutym zarejestrowano 1154 ciągników rolniczych. To wynik lepszy niż w poprzednim miesiącu. Jednak w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku sprzedaż spadła o blisko 20 procent. To już czwarty miesiąc z kolei, kiedy wynik jest słabszy od ubiegłorocznego – informuje agencja Martin & Jacob monitorująca rynek rolniczy.

W lutym sprzedano 1154 ciągniki rolnicze. To oznacza, że wynik ze stycznia został poprawiony o 132 sztuki. Jest to naturalne zachowanie rynku, który nabiera tempa wraz
z rozpoczęciem nowego roku. Apogeum sprzedaży spodziewane jest bowiem na przełomie marca i kwietnia. Warto jednak podkreślić, że luty jest czwartym miesiącem z kolei, począwszy od listopada, w którym sprzedaż ciągników jest niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Obecnie poziom sprzedaży od początku roku spadł o 17 proc.
w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży w tym okresie był spodziewany. Miało na to wpływ wiele aspektów, między innymi długa zimowa aura, powoli spływające płatności za dopłaty bezpośrednie, czy wreszcie wyczerpujące się środki z unijnego wsparcia na modernizację. Spadek sprzedaży najbardziej widoczny jest w segmencie maszyn popularnych, o mocy do 100 KM. Cały czas widoczna jest jednak zależność, że im traktor większy, tym lepiej się sprzedaje – tutaj inwestycji dokonują bogaci rolnicy, dla których unijne wsparcie nie jest tak istotne mówi Mariusz Chrobot – wiceprezes Martin & Jacob.

Spadek sprzedaży dotknął również najpopularniejsze marki. Lider w zestawieniu, New Holland odnotował sprzedaż na poziomie 205 maszyn, czyli o 24 mniej niż przed rokiem. Drugi w klasyfikacji, czeski Zetor, zarejestrował 174 sztuki, to stanowi wynik o 28 gorszy. Jedynie John Deere uniknął spadku, wypuszczając na rynek 170 ciągników poprawił swój wynik sprzed roku o 36 sztuki. Wśród firm znajdujących się w pierwszej dwudziestce zestawienia jeszcze tylko VALTRA oraz URSUS mogą pochwalić się wzrostem sprzedaży. Ten ostatni ma powody do zadowolenia – sukcesywnie odnotowuje bardzo dynamiczną sprzedaż, zamykając miesiąc z wzrostem o 420 proc. (63 sztuki). Największy spadek dotknął zaś markę Case IH (mniej o 44 sztuki w stosunku do tego samego miesiąca ubiegłego roku), Deutz-Fahr (36 sztuk) i Belarus (34 sztuki mniej).
Wśród województw, najbardziej sprzedaż spadła tam, gdzie do tej pory popyt był największy – w mazowieckim (27 proc.) i lubelskim (52 proc.) . Sprzedaż w pozostałych województwach była na bardzo podobnych poziomach do ubiegłorocznych.

Najpopularniejszy segment maszyn, 80 – 100 KM także stracił na zainteresowaniu kupujących. Do teraz zakupy ciągników w tym przedziale mocy umożliwiały dofinansowania zewnętrzne lub unijnym dopłaty, które w tym roku powoli wygasają. Coraz chętniej rolnicy sięgają zaś po ciągniki używane. W ubiegłym roku do lutego sprzedano ich 1852,
w analogicznym okresie bieżącego roku ich liczba jest wyższa o 306 sztuki.