Skocz do zawartości




Zdjęcie

Nowe modele ciągników Kubota już w Polsce

Napisany przez agrofoto, 29 sierpień 2012 · 1107 wyświetleń

Dodany obrazek


Do naszego kraju trafiły pierwsze egzemplarze ciągników Kubota M8560, M9960, M110GX oraz M135GX. Te długo oczekiwane premiery zwiastują zupełnie nową erę w historii marki Kubota nad Wisłą. Pokazują też, że w swoim dążeniu do doskonałości Japończycy wsłuch*ją się w głosy płynące z polskiego rynku.

Debiutujące traktory oferują moc 86,7 KM (M8560), 101,4 KM (M9960), 115,6 KM (M110GX) oraz 140,4 KM (M135GX). Dwie pierwsze maszyny zastąpią cenione modele M8540 i M9540. Wprowadzono w nich wiele udoskonaleń, które sugerowali dotychczasowi użytkownicy maszyn z literą „K” na masce, między innymi poprawiono precyzję zmiany biegów i zastosowano nadbieg do zadań transportowych. Traktor M110GX pod względem mocy stanowi następcę modelu M108S, lecz pod względem wyposażenia i komfortu to zupełnie nowa klasa maszyny. Świadczy o tym całkowicie zmieniona kabina, odświeżona stylizacja nadwozia, biegi przełączane pod obciążeniem oraz elektroniczne sterowanie tylnym podnośnikiem. Z kolei Kubota M135GX zastępuje na polskim rynku model M128X, również oferując liczne udoskonalenia względem poprzednika.

Dodany obrazek

Świetne silniki to znak rozpoznawczy marki Kubota, o czym świadczy liczba 25 milionów wyprodukowanych jednostek napędowych. Wszystkie nowe modele napędzają szesnastozaworowe, 4-cylindrowe, turbodoładowane motory, które w ciągnikach M8560, M9960 i M110GX mają pojemność 3,8 litra, a w M135GX – 6,1 litra. Za wydajną pracę turbodoładowania w M9960, M110GX i M135GX odpowiada dodatkowo intercooler. Coraz ostrzejsze wymogi ekologii wymusiły na producencie rezygnację z mechanicznego wtrysku paliwa i teraz już wszystkie silniki o mocy powyżej 80 KM zaopatrzone są w układ zasilania Common Rail. Dwa wałki wyrównoważające zapewniają wysoką kulturę pracy tych jednostek napędowych, a bardzo dokładna obróbka oraz powierzchnie tłoków pokryte dwusiarczkiem molibdenu gwarantują ich ogromną żywotność. W celu sprostania normie emisji spalin Euro IIIB w całej gamie debiutujących traktorów zastosowano tłumik z katalizatorem oraz filtr cząstek stałych DPF. Dzięki temu wyeliminowano konieczność stosowania dodatków do paliwa na bazie mocznika, co korzystnie wpływa na ekonomię eksploatacji nowości spod znaku Kubota.



Dodany obrazek


Również układ przeniesienia napędu stanowi mocny punkt nowych modeli. Zastosowanie w przednim moście przekładni stożkowych zatopionych w kąpieli olejowej zwiększa trwałość całego mechanizmu, pozwala bezpiecznie przekazać moc nawet przy maksymalnym skręcie kół oraz zwiększa zwrotność maszyny. Dodatkowo, modele M110GX i M135GX wyposażono w unikalny system Bi-Speed Turn, który zmniejsza promień skrętu tych potężnych ciągników do 4,1 m. Inną wizytówkę marki Kubota stanowi seryjny rewers bezsprzęgłowy, znacznie zwiększający komfort pracy ciągnikiem, szczególnie w zadaniach z ładowaczem czołowym. We wszystkich prezentowanych modelach napęd przedniej osi załączany jest za pomocą przycisku na desce rozdzielczej – również podczas jazdy. Modele M8560 i M9960 wyposażono w mechanizm różnicowy przedniej osi o ograniczonym poślizgu (LSD), natomiast większe maszyny oferują tradycyjną, elektro-hydraulicznie sterowaną blokadę przedniego mostu.

Kolejnym atutem opisywanych ciągników są przekładnie oparte na sprawdzonych rozwiązaniach. Kubota M8560 i M9960 posiada mechaniczną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach głównych z jednostopniowym wzmacniaczem momentu obrotowego na każdym biegu oraz trzystopniowym reduktorem. Operator ma więc do dyspozycji aż 36 przełożeń w każdym kierunku dających prędkość od 0,4 do 39,9 km/h. Wszystkie biegi wchodzą teraz precyzyjnie i lekko. Co więcej, w modelach o mocy 86,7 KM oraz 101,4 KM producent zastosował nadbieg, pozwalający uzyskać maksymalną prędkość jazdy już przy 2100 obr/min. Dzięki temu realizacja zadań transportowych stanie się teraz bardziej ekonomiczna. Z kolei traktory M110GX oraz M135GX otrzymały nową skrzynię Intelli-Shift o 24 prędkościach do przodu i 24 do tyłu. Wszystkie 8 przełożeń na każdym z 3 stopni reduktora przełącza się pod obciążeniem, za pomocą przycisków na dźwigni lub w podłokietniku. Funkcja AUTO pozwala na automatyczne przełączanie niektórych biegów, a jej czułość działania można regulować. W przypadku M110GX to całkowita rewolucja, gdyż wychodzący ze sprzedaży model M108S posiadał mechaniczną przekładnię. Co do modelu M135GX, oferuje on o 8 prędkości w każdym kierunku więcej niż jego poprzednik – Kubota M128X.

Modele M8560 i M9960 przejęły od swoich poprzedników wygodną i funkcjonalną kabinę, która stanowiła też wzór dla projektantów nowej kabiny ciągników M110GX i M135GX. Dzięki temu miejsce operatora we wszystkich nowych modelach oferuje teraz te same walory. Duże przeszklone powierzchnie zapewniają łatwą obserwację otoczenia, a zachodząca na dach górna krawędź przedniej szyby ułatwia pracę z ładowaczem czołowym. Standardowe wyposażenie wszystkich debiutujących maszyn stanowi fotel z amortyzacją pneumatyczną, który w modelach o mocy 115,6 KM oraz 140,4 KM uzupełniony został ergonomicznym podłokietnikiem ze sterowaniem podnośnikiem i skrzynią biegów.


Dodany obrazek


Premierowe ciągniki cech*je wydajna hydraulika oraz mocne podnośniki. Traktory M8560 oraz M9960 mają pompy hydrauliczne o wydajności 64 L/min., a udźwig tylnego TUZ-u wynosi 4100 kg. Dla zachowania prostoty tak cenionej przez wielu polskich rolników jest on sterowany mechanicznie. Z kolei modele M110GX i M135GX oferują w standardzie system elektronicznego sterowania tylnego TUZ-u, jak przystało na ciągniki tej klasy. W przypadku mniejszego traktora udźwig podnośnika tylnego urósł aż o tonę w porównaniu do M108S i teraz wynosi 5000 kg. Udźwig ciągnika M135GX to z kolei 6000 kg. Wydajność pomp hydraulicznych to odpowiednio 76,3 oraz 82,5 L/min.
Standardowa kompletacja wszystkich opisywanych ciągników, oprócz elementów wymienionych wcześniej, obejmuje obciążniki przednie, układ pneumatycznego hamowania przyczep oraz kompletny zaczep tylny z belką rolniczą i zaczepem transportowym. Nowością w specyfikacji ciągników Kubota M8560 i M9960 jest system Work Cruise, który automatycznie reguluje obroty silnika w zależności od obciążenia, znacznie ułatwiając pracę ciągnikiem.


Dodany obrazek


Na liście wyposażenia dodatkowego dla modeli M110GX i M135GX pojawił się poszukiwany przez wielu nabywców fotel pasażera, dotychczas niedostępny w modelach poniżej 128 KM mocy. Ciekawą opcję fabryczną dedykowaną wyłącznie dla największego modelu M135GX stanowi amortyzacja przedniej osi. System ten umożliwia ustawienie twardości przodu ciągnika za pomocą przycisku w kabinie na jednym z kilku poziomów, a także automatyczny wybór stopnia tłumienia w zależności od warunków terenowych.

Dilerzy marki Kubota w całej Polsce dysponują już cennikami premierowych modeli i mogą je oferować klientom. Debiutujące ciągniki będą prezentowane podczas wybranych rolniczych imprez lokalnych, a wszystkie nowości zostaną oczywiście pokazane na targach AGRO SHOW w Bednarach koło Poznania, w dniach 21-24 września 2012r.