Ciągnik koncepcyjny Valtra ANTS — spojrzenie w przyszłość

Valtra_Logo.jpg


Na swojej 60-tej rocznicy firma Valtra przedstawiła wizję swojej przyszłości prezentując ciągnik koncepcyjny ANTS. Nazwa ANTS jest grą słów— litery A, N, T i S pochodzą od produkowanych obecnie Serii ciągników Valtra, ale „ants” to również po angielsku „mrówki”. Mrówka jest owadem społecznym, a w dodatku jest bardzo silna jak na swoje wymiary. Cechy pracowitej mrówki są dobrze widoczne w modelu koncepcyjnym ANTS.

W 2050 r. liczba ludności na naszej planecie będzie wynosić około dziewięciu miliardów, jednak gruntów rolnych będzie mniej niż dziś. Rolnicy będą potrzebować zaawansowanych technologii, aby wykarmić coraz liczniejszą populację a poza żywnością będą też wytwarzać energię. Koncepcja ANTS pozwoli stawić czoła wyzwaniom przyszłości, szanując jednocześnie tradycje firmy Valtra. Będzie to ciągnik dynamiczny, przyjazny, łatwo przystosowywany do potrzeb, inteligentny, zwrotny i lekki jak na swoją moc.

ANTS to rozwiązanie modularne, na które składają się dwa moduły podstawowe: „żołnierz” o mocy ok. 100 kW i „robotnica” o mocy 200 kW. Oba mogą pracować razem lub indywidualnie. Gdy wykonywana praca wymaga nadzoru człowieka, do każdego modułu można zamontować kabinę. Do ciężkich prac wymagających udziału operatora moduły można złączyć w jedną całość, co polega na zmniejszeniu rozstawu tylnych kół jednego modułu, wsunięciu ich między koła przednie drugiego modułu i połączenie przegubem. Tak utworzony pojazd to „królowa”, o łącznej mocy 400 kW.

Kabinę stanowi kapsuła, którą można montować na każdym module. Kabina jest obrotowa i można ją ustawić z przodu, z tyłu lub na górze modułu podstawowego. Kabina jest opuszczana na ziemię, zapewniając bezpieczeństwo i wygodę podczas najbardziej niebezpiecznej czynności dla operatora ciągnika, czyli wsiadania do kabiny lub wysiadania z niej.

Obsługa maszyny przez operatora jest maksymalnie uproszczona. Większość poleceń jest wydawana głosowo. Informacje istotne dla wykonywanego zadania są wyświetlane na szybach kabiny, służących wtedy za wyświetlacz przezierny. Maszyna jest wyposażona w zaawansowane funkcje komunikacyjne. Kompozytowa konstrukcja kabiny zapewnia bezpieczeństwo, a operator ma nieograniczoną widoczność we wszystkich kierunkach. Znany z ciągników Valtra układ TwinTrac został rozwinięty do maksimum, ponieważ za sprawą ruchomej kabiny ciągnik koncepcyjny ANTS tak naprawdę nie ma ustalonego przodu ani tyłu.



Silnik i paliwo dostosowane do potrzeb

W kolejnych dekadach nastąpi ogromny postęp w technikach energetycznych. Pojazd będzie napędzany silnikami elektrycznymi, a zasilający go prąd będzie można dostarczać z różnych źródeł, na przykład wydajnych akumulatorów, ogniw paliwowych, turbogeneratorów lub wysokiej klasy silników spalinowych, zdolnych maksymalnie wykorzystać produkowany w gospodarstwie biogaz i biopaliwa. Źródło zasilania będzie można modułowo wymieniać zależnie od potrzeb.

Konstrukcja podstawowej maszyny będzie lekka. Koła są osadzone na półosiach, które pełnią funkcję aktywnego zawieszenia, umożliwiają regulowanie prześwitu oraz pozwalają opuszczać i podnosić pojazd. Prześwit minimalny jest używany podczas jazdy po drogach i zapewnia maksymalną stabilność. Z kolei duży prześwit przydaje się podczas jazdy w terenie. Inteligentne koła mają możliwość zmiany szerokości (a tym samym powierzchni styku z podłożem), aby zapobiec ugniataniu gleby. System ANTS będzie na bieżąco analizować strukturę i skład podłoża i na tej podstawie dobierać optymalną powierzchnię styku. W miarę poszerzania kół ustawienia zawieszenia będą coraz bardziej agresywne, natomiast podczas jazdy po drogach koła będą zwężane dla najlepszego prowadzenia.

Samodzielna mrówka- robotnica

Moduł „robotnicy” ma moc 200 kW i jest zdolny do samodzielnego wykonywania powierzonych mu zadań. Typowy moduł „żołnierza” ma zamontowaną kabinę i służy do wykonywania najróżniejszych zadań w gospodarstwie i wokół niego. Z tego względu wyposażono go w podwójny wysięgnik teleskopowy, umożliwiający montaż różnego rodzaju akcesoriów osprzętu. Pojazd potrafi „klękać”, co bardzo ułatwia pracę w trudno dostępnych miejscach. Przeważająca część mechanizmów jest sterowana elektrycznymi silnikami i serwomotorami. W zastosowaniach wymagających podłączenia tradycyjnej hydrauliki wykorzystywany jest wodny układ hydrauliczny.

Ramę nośną stanowi centralna szyna, biegnąca przez całą długość pojazdu. Na szynie można montować kabinę i różnego rodzaju maszyny.

Ciągnik koncepcyjny ANTS został wykonany w skali 1:5 przez firmę Lighthaus z Gothenburga we współpracy z działem projektowym Valtra. Model zaprezentowano podczas obchodów 60-tej rocznicy firmy Valtra. Traktor koncepcyjny będzie pokazywany na licznych targach rolnych i wystawach maszyn rolniczych w 2011 r., takich jak AGROTECH, Agritechnica i SIMA.


www.valtra.pl

Valtra Inc. doskonali, produkuje, sprzedaje i serwisuje ciągniki Valtra. Valtra jest czołowym producentem ciągników w krajach skandynawskich i drugą pod względem popularności marką w Ameryce Łacińskiej. W ubiegłym roku całkowita produkcja w Finlandii i Brazylii wyniosła 21 000 ciągników. Valtra jest marką o światowym zasięgu, należącą do AGCO.

O firmie AGCO
AGCO, Your Agriculture Company, (NYSE: AGCO) została założona w 1990 roku i oferuje pełną linię produktów, w tym ciągniki, kombajny, maszyny do zbioru zielonek, opryskiwacze, sieczkarnie polowe, maszyny uprawowe oraz części do nich. Oferta AGCO obejmuje czołowe marki maszyn rolniczych, takie jak: Valtra®, Challenger®, Fendt® i Massey Ferguson®, które są rozprowadzane przez ponad 3000 niezależnych dealerów i dystrybutorów w ponad 140 krajach świata. AGCO zapewnia finansowanie zakupów indywidualnych poprzez AGCO Finance. AGCO ma siedzibę w Duluth w stanie Georgia, USA. W 2009 roku AGCO mogło poszczycić się sprzedażą w wysokości 6,6 mld dolarów netto. Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony internetowej www.AGCOcorp.com.

Zaloguj się, aby obserwować  
agrofoto
Zaloguj się, aby obserwować  


1 komentarz


Rekomendowane komentarze

Piękna to wizja ale , tak myślę, jeszcze długo pozostanie wizją ,co najwyżej jakieś niewielkie ilości takich maszyn lub raczej urządzeń będą pracować na doświadczalnych polach.
Jednak ,według mnie , ważniejszą sprawą niż automatyzacja jest zapewnienie źródeł paliwa .
Wykorzystywanie ziemi uprawnej do produkcji paliw jest
wielką pomyłką.Drożejąca żywność na rynkach światowych i jej niedobory są na to dowodem.Dodatkowo , aby wyprodukować surowiec na paliwo tzw."ekologiczne" i następnie go przerobić na to paliwo trzeba zużyć dużo więcej energii (czyli też paliwa)niż przy produkcji paliwa z ropy.Następnym minusem tzw. ekopaliw jest zły wpływ na instalacje paliwowe w ciągnikach i maszynach rolniczych, które są bardziej podatne na awarie i starzenie się.Dopóki będzie to możliwe nie będę używał "ekopaliw".

×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj