Skocz do zawartości




Zdjęcie

John Deere 5R: nowa konstrukcja – nowe możliwości

Napisany przez monika_adag_88, 09 wrzesień 2016 · 605 wyświetleń

ciągniki traktory maszyny technologie john deere nowości
John Deere 5R: nowa konstrukcja – nowe możliwości Firma John Deere opracowała nową serię ciągników rolniczych 5R, które będą dostępne dla polskich rolników za około pół roku. Kompaktowe maszyny powstały z myślą głównie o rolnikach prowadzących małe i średnie gospodarstwa rolne. Nowe ciągniki John Deere 5R łączą w sobie komfort, większą wydajność i jeszcze bardziej zwartą konstrukcją.

– To, co łączy nowy ciągnik serii 5R z poprzednim, to jedynie nazwa – mówi Rubén Abajo, dyrektor produktu firmy Johhn Deere. – Wymagania naszych klientów skłoniły nas do tego, by stworzyć ten ciągnik w zasadzie od początku.

Konstrukcja jest bardzo nowatorska: opracowana od podstaw rama została zespolona z miską olejową, co sprawia, że środek ciężkości ciągnika położony jest bardzo nisko, pozwalając jednocześnie na zachowanie minimalnego poziomu skrętu, wynoszącego zaledwie 3,75 m i to nawet z dołączonym ładowaczem czołowym. Do tego zwiększony do 2,25 m rozstaw osi i masa wysyłkowa 4,3 t.

– Nowe ciągniki serii 5 mogą poradzić sobie nawet z ładunkami o masie do 4,7 t, a w opcji do 5,3 t – dodaje Rubén Abajo. W ciągniku oferujemy nowy ładowacz, który posiada funkcję automatycznego odpinania narzędzia. Sterowanie odbywa się za pomocą jednego z 3 dostępnych rodzajów joysticków.

Warto też podkreślić, że w nowych modelach kierowca ma do dyspozycji regulowaną kolumnę kierowniczą i panoramiczną szybę. Komfort pracy operatora potęgować ma – oparte na niezależnych ramionach – zawieszenie przedniej osi i bezstopniowy układ regulacji w zakresie +/- 45 mm.

Jednocześnie dla rolników prowadzących uprawy wąskorzędowe John Deere przygotował nowe ciągniki serii 5RN o szerokości 1,7 m.

Załączony obraz

Silnik i hydraulika
Nowe ciągniki będą dostępne w zakresie mocy od 90 do 125 KM, generowanej przez 4,5-litrowy silnik Diesla John Deere PWX spełniający normy emisji spalin Stage IIIB/IT4.

Silniki te dysponują również dodatkową mocą 10 KM, przydatną szczególnie podczas transportu. Za jej dostarczenie odpowiada specjalny system TPM. Decydując się na nową „5”, klienci będą mieć do wyboru 3 przekładnie:
  • podstawową – ręczną przekładnię Command Quad o układzie biegów przód-tył 16/16 z 4 zakresami po 4 biegi przełączane pod obciążeniem,
  • przekładnię Command Quad o układzie biegów przód-tył 16/16
  • oraz Command Quad 8 o układzie biegów przód-tył 32/16 z 8 biegami przełączanymi pod obciążeniem i trybem ECO, który umożliwia rozwinięcie prędkości maksymalnej 40 km/h przy prędkości roboczej silnika wynoszącej zaledwie 1759 obr./min.

Wszystkie przekładnie posiadają w pełni automatyczne sprzęgło, mechanizm indywidualnego uruchamiania biegów, układ indywidualnego ustawiania prędkości i elektryczną blokadę hamulca postojowego. Dodatkowo przekładnia Command Quad 8 klasy Premium o układzie biegów przód-tył 32/16 posiada standardowo funkcję automatycznej zmiany biegów. Ta ostatnia funkcja jest również dostępna opcjonalnie w przekładni Command Quad o układzie biegów przód-tył 16/16.

Jeśli natomiast chodzi o hydraulikę, to nowe ciągniki 5R wyposażone są w pompę o wydajności 96 l/min (w opcji 117 l/min) z systemem kompensacji ciśnienia i natężenia przepływu (PFC).

– W nowych ciągnikach serii 5 najważniejszy jest komfort pracy. Wewnątrz nasze ciągniki przypominają większe maszyny serii 8. Nowa kabina jest niezwykle wygodna, siedzisko jest amortyzowane pneumatycznie i może się obracać. Na słupku B zamontowaliśmy wyświetlacz, a obok na podłokietniku sterowanie systemem Command Arm – podsumowuje podkreśla Rubén Abajo.