Skocz do zawartości




Zdjęcie

Wyniki finansowe grupy Ursus za I półrocze 2016 r.

Napisany przez agrofoto, 01 wrzesień 2016 · 291 wyświetleń

Wyniki finansowe grupy Ursus za I półrocze 2016 r. Grupa Ursus, największy polski producent ciągników z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji polskiego rolnictwa, zamknął I półrocze 2016 spadkiem przychodów o 21% r/r do poziomu 138,3 mln zł. To pochodna przesunięć w realizacji kontraktu afrykańskiego i spowolnienia na rynku krajowym. Grupa zanotowała zysk operacyjny na poziomie 1 mln zł, zaś zysk netto wyniósł 0,3 mln zł. W kolejnych kwartałach br. Zarząd ma nadzieję na realizację kolejnych transz kontraktów afrykańskich oraz wzrost sprzedaży ciągników w kraju wraz z wprowadzeniem do oferty nowych modeli.

Skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Ursus:

Załączony obraz

– Wyniki finansowe I półrocza br. pozostają pod wpływem spowolnienia na rynku krajowym oraz przesunięć w dostawach sprzętu w ramach kontraktu afrykańskiego w Tanzanii. Kontrakt tanzański jest obecnie w realizacji, a jego rozlicznie będzie miało wpływ na wyniki III i IV kw. br. W II półroczu br. wprowadzamy do oferty nowy model ciągnika o mocy 150 KM w dwóch wersjach silnikowych, co przełoży się na wzrost sprzedaży w kolejnych okresach – komentuje Karol Zarajczyk, prezes spółki Ursus S.A. Zgodnie z założeniami w br. planujemy wydać ok. 24 mln zł na inwestycje w dalszy rozwój oferty i rozbudowę zaplecza produkcyjnego – dodaje prezes Zarajczyk.

SPRZEDAŻ KRAJOWA NA STABILNYM POZIOMIE, NOWE CIĄGNIKI SERII „C” DEKLASUJĄ KONKURENCJĘ I BUDUJĄ UDZIAŁ W RYNKU

W I półroczu 2016 r. Ursus odnotował przychody ze sprzedaży krajowej na poziomie 68,8 mln zł, tj. 10% spadek r/r. Niższe przychody to pochodna opóźnień w realizacji wniosków o dofinansowanie w ramach unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020. Pomimo słabszej koniunktury na rynku maszyn rolniczych w Polsce, spółka odnotowała wzrost sprzedaży i rejestracji ciągników rolniczych w br. Według danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) na koniec lipca 2016 r. udział ciągników Ursusa w krajowym rynku wyniósł 7,2% (w porównaniu z 3,5% w 2015 r.), co stanowi wzrost liczby rejestrowanych ciągników spółki o 50% r/r. W br. rynek spadł o 42% r/r.
– Jako jedyni spośród 10 największych firm działających na naszym rynku, notujemy od początku roku wzrost rejestracji nowych ciągników w kraju o 50% r/r. Tym wynikiem deklasujemy konkurencję i umacniamy pozycję na rynku. Nowa odsłona legendarnej serii „C” ciągników Ursusa bije rekordy popularności – Ursus C-380 znalazł się na pierwszym miejscu wśród najchętniej kupowanych ciągników w lipcu tego roku – mówi prezes Zarajczyk. W planach jest wzrost udziału w rynku krajowym do 15% w perspektywie najbliższego roku – dodaje prezes Ursusa.

SPRZEDAŻ EKSPORTOWA POD WPŁYWEM PRZESUNIĘĆ W REALIZACJI KONTRAKTU TANZAŃSKIEGO,
II PÓŁROCZE W OFENSYWIE


W I półroczu 2016 r. przychody ze sprzedaży eksportowej wyniosły 69,5 mln zł, tj. spadek o 30% r/r. Niższa sprzedaż zagraniczna to efekt przesunięcia terminu realizacji kontraktu z tanzańską spółką National Development Corporation o wartości 55 mln USD na kolejne kwartały. W analogicznym okresie 2015 r. Ursus zrealizował znaczną cześć umowy dla etiopskiej spółki METEC (80,7 mln zł), co wpłynęło na wysoką bazę porównawczą dla wyników w br.
Obecnie spółka jest w trakcie realizacji pierwszej wysyłki w ramach umowy z tanzańską spółką, a znaczną ich część zamierza zrealizować w III i IV kw. 2016 r. W ramach kontraktu z ESC wysyłka przyczep o wartości 42,66 mln USD została zrealizowana w I półroczu 2016 r. Ostatnia część przedmiotu umowy o wartości 3,6 mln USD jest realizowana w III kw. 2016 r.
Spółka aktywnie działała na rynkach europejskich, w tym w Niemczech, gdzie obserwuje się w ostatnim miesiącu wzrost zainteresowania ciągnikami Ursusa. Istotnymi partnerami zagranicznymi są także firmy działające na rynkach skandynawskich i wschodnich oraz w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Węgry, Holandia, Słowenia i Chorwacja, gdzie eksportowane są wyroby z pełnej oferty Ursusa. W planach na najbliższe 2-3 lata jest wzrost sprzedaży zagranicznej o 30%.

ZYSKI POD WPŁYWEM SPRZEDAŻY
Grupa Ursus w I półroczu 2016 r. osiągnęła zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 26,4 mln zł tj. spadek o 22% w porównaniu z 33,7 mln zł w analogicznym okresie ubiegłego roku. Na działalności operacyjnej grupa wykazała zysk na poziomie 1 mln zł, w porównaniu do wartości zysku 10,5 mln zł wykazanego w I półroczu 2015 r., pochodna miedzy innymi wzrostu kosztów sprzedaży (koszty transportu przy realizacji umowy z ESC). Koszty te, zgodnie z zapisami umowy ze spółką ESC są na nią refakturowane. Zysk netto Ursusa w I półroczu br. wyniósł 0,3 mln zł i był niższy o 95,6% r/r, pochodna negatywnego wpływu różnic kursowych.
PERSPEKTYWY NA 2016 R.

W br. spółka kontynuowała realizację strategii rozwoju. W ramach poszerzania oferty produktowej oraz rozbudowy zaplecza produkcyjnego spółka zrealizowała inwestycje na kwotę 9,3 mln tj. 39% z planowanych w br. 24 mln zł.

W II półroczu 2016 r. spółka ma zamiar wprowadzić do produkcji seryjnej kolejny model ciągnika Ursus o mocy 150 KM w dwóch wersjach silnikowych. Wraz z wprowadzeniem do oferty spółki nowych modeli Zarząd szacuje, że sprzedaż ciągników w kolejnych okresach będzie wzrastać, zwiększając udział Ursusa w całym rynku sprzedaży. Jednocześnie trwają prace badawczo-rozwojowe nad konstrukcjami ciągników o mocach od 50 do 110 KM, wyposażonych w układy przeniesienia napędu produkowanych w Ursusie, przeznaczonych na rynki pozaeuropejskie. Spółka prowadzi też intensywne działania na poziomie R&D zmierzające do rozszerzenia oferty produktowej o ciągniki ciężkie – 280 KM, wyposażone w układy transmisji z funkcjami Power Shift i Power Shuttle. W końcowej fazie procesu badawczo-rozwojowego jest projekt ciągnika Ursus 3110 „Hi-Lo”, charakteryzujący się między innymi zastosowaniem zaawansowanego układu przeniesienia napędu, a także nowoczesnym czterocylindrowym silnikiem spełniającym obowiązujące normy emisji spalin, dzięki czemu w najbliższym czasie pojawi się on w ofercie spółki. W końcowej fazie są również prace związane ze wzbogaceniem oferty o ciągnik wyposażony w układ przeniesienia napędu własnej konstrukcji pod nazwą VIGUS, z przeznaczeniem w ciągnikach ciężkich o mocy do 160 KM.

Równolegle trwają prace nad rozwojem działu transportu miejskiego. Produkowane przez spółkę autobusy, trolejbusy i autobusy elektryczne, a także projektowany autobus z napędem wodorowym są odpowiedzią na zwiększające się zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji. Według analiz spółki, w perspektywie najbliższych 3 lat, tylko w polskich miastach odbędą się przetargi na zakup 500-600 nowych autobusów elektrycznych. Poza granicami Polski spółka planuje wziąć udział w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu, Republice Czeskiej i Meksyku.