Skocz do zawartości




Zdjęcie

Kolejna edycja WorldFood Warsaw

Napisany przez AF_Joanna, 01 marzec 2016 · 230 wyświetleń

Kolejna edycja WorldFood Warsaw Uprawa owoców i warzyw, a także ich przetwórstwo to sektor ważny dla polskiej branży rolno-spożywczej i jej wyników eksportowych. Co roku targi WorldFood Warsaw są doskonałym miejscem do spotkania z producentami tego sektora, nawiązania nowych kontaktów biznesowych i wymiany doświadczeń.
Polska jako lider
Od wielu lat Polska jest w Europie i na świecie największym producentem czarnej porzeczki i maliny, pierwszym w Europie i na świecie producentem borówki. W krajach Unii słyniemy z naszych jabłek. Jesteśmy również znanym producentem warzyw.
Według danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w 2014 r. wzrosła wielkość produkcji przetworów owocowych i wyniosła 1075 tys. ton. Osobną kategorię produktową stanowią soki, nektary i napoje owocowe, których wyprodukowaliśmy 1550 tys. ton w 2014 r.
W przetwórstwie warzyw dominują przede wszystkim mrożonki – ich udział w łącznej produkcji wzrasta. Przewagę stanowią mieszanki warzywne, kalafiory i brokuły, marchew, cebula, pomidory i warzywa strączkowe.
Dane GUS w 2014 r. podają, że spożycie owoców i ich przetworów wyniosło w Polsce 43,08 kg/osobę, zaś warzyw świeżych, słodzonych i mrożonych ̶ 58,92 kg/osobę.
W strukturze towarowej eksportu świeżych owoców dominują jabłka, maliny, truskawki i gruszki. Eksport przetworów owocowych po akcesji do UE wzrósł o 44% do 864 tys. ton osiągając wartość 1,1 mld euro. W strukturze eksportu najważniejsze miejsce zajmowały mrożonki oraz soki zagęszczone.
Akcesja do UE stymulowała również rozwój eksportu warzyw, który w 2014 r. osiągnął wartość 256 mln euro. Najwięcej za granicę sprzedajemy cebuli, pomidorów i kapusty.
W tym roku wartość eksportu przetworów warzywnych obniżyła się o 5% w stosunku do rekordowego roku 2013 (poziom 247 mln euro).

Co warto podkreślić, Polska jest czołowym producentem i eksporterem pieczarek. Głównie wysyłamy je do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji.
Polski sektor owocowo-warzywny odczuł największe skutki rosyjskiego embarga. Kraje WNP były głównymi rynkami zbytu wielu polskich wyrobów, przede wszystkim jabłek.
̶ Obecny sezon w branży owoców i warzyw jest trudny. Susza, która wystąpiła latem, spowodowała znaczne straty w uprawach i pogorszyła ich jakość. Kolejny problem związany jest ze zbytem produktów. Rosyjskie embargo spowodowało większą wewnętrzną konkurencję na rynku UE. Sytuacja wewnętrzna Ukrainy zdecydowanie wpływa na ograniczenie sprzedaży na ten rynek naszych owoców i warzyw. Kraje wschodnie, tj. Białoruś i Kazachstan, które były dużymi odbiorcami produktów sadowniczych borykają się z niestabilnym kursem walutowym, co sprawia, że importowane wyroby są bardzo drogie, dostępne wyłącznie dla zamożnej części społeczeństwa. Do tego dochodzi jeszcze problem związany z polskim transportem na terenie Rosji – co prawda chwilowo uregulowany, ale który podgrzewa atmosferę i negatywnie wpływa na relacje gospodarcze – informuje Rafał Giza z firmy Handlopak, która zajmuje się sprzedażą świeżych owoców i warzyw.
Polski sektor owoców i warzyw, mimo licznych problemów, w ostatnich latach dynamicznie się rozwija. ̶ Zakłady przetwórcze należą do najnowocześniejszych w Europie, produkty w nich wytwarzane są wysokiej jakości. Polscy producenci wciąż poszukują nowych rynków zbytu i partnerów, nawet w najodleglejszych zakątkach świata. I temu właśnie sprzyjają targi WorldFood Warsaw, na których spotyka się międzynarodowy biznes spożywczy. Podczas III edycji wystawy odbędą się liczne rozmowy biznesowe, spotkania z przedstawicielami sieci handlowych i zagranicznymi partnerami – przekonuje manager targów Agnieszka Szpaderska.
Kolejna edycja targów WorldFood Warsaw
W dniach 19-21 kwietnia odbędzie się kolejna edycja Międzynarodowych Targów Żywności i Napojów WorldFood Warsaw. Targi będą miały miejsce w EXPO XXI w Warszawie. Honorowy patronat objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W wystawie wezmą udział przedstawiciele polskiego biznesu spożywczego, ale także wystawcy z Ukrainy, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Macedonii, Tajlandii i Sri Lanki. WorldFood Warsaw to targi biznesowe, których celem jest budowanie relacji handlowych między polskimi i zagranicznymi firmami, sieciami handlowymi, producentami i dystrybutorami żywności, a także integracja branży poprzez wspólne dyskusje i panele tematyczne.
Podczas targów będzie można się zapoznać z szeroką ofertą: przetworów mlecznych, wyrobów mięsnych, słodyczy, produktów zbożowych, napojów, owoców i warzyw czy dodatków do żywności. Co więcej, podczas targów będzie można odwiedzić wydzielone sektory przeznaczone dla napojów alkoholowych i żywności ekologicznej.
Rafał Giza z firmy Handlopak podkreśla, jakie są oczekiwania przedsiębiorstwa wobec udziału w wystawie: ̶ Poszukujemy klientów wśród krajowych sieci handlowych, jak i partnerów zagranicznych. Rynek zagraniczny to dla nas przede wszystkim główny kierunek sprzedaży produktów, ciągle szukamy nowych partnerów handlowych. Mam nadzieję że targi WorldFood Warsaw dadzą nam możliwość znalezienia nowych partnerów.
Więcej informacji na temat targów: worldfood.pl
Rejestracja on-line: www.worldfood.pl/Rejestracja-on-line