Kampania na finiszu. Oto najnowszy sondaż agroFakt.pl

blog-0680805001445617115.png

Kampania wyborcza dobiega końca. Od północy obowiązywać będzie cisza wyborcza. Zobacz najnowszy i ostatni przed wyborami, sondaż poparcia dla partii politycznych.

Zjednoczona Prawica 16%, PO 5% – na granicy progu wyborczego z wynikiem blisko dwukrotnie mniejszym niż PSL 9% i KORWiN 9%. KUKIZ’15 – z poparciem 12% drugą siłą w parlamencie – tak wyglądałby Sejm, gdyby posłów wybierali tylko mieszkańcy wsi.

Ogólnopolskie badania zrealizowano w dniach 19 – 22 października na próbie 3 100 dorosłych osób. Sondaż, na zlecenie agroFakt.pl przeprowadziła agencja Martin&Jacob, która od kilkunastu lat bada i analizuje rynek rolniczy w Polsce.

AFakt-sondaz-CZWARTEK1.png

To już drugi przed wyborami sondaż przygotowany na zlecenie „agroFakt.pl”. Pierwszy przeprowadzono w dniach 8 – 14 października na próbie 3 600 dorosłych osób.

SONDAŻ-1.jpg.png
- To nie są zmiany o charakterze fundamentalnym. Są jednak rzeczy, na które należy zwrócić uwagę – komentuje wyniki dr hab. Robert Alberski z Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego. - Ważna jest tendencja. Te parę procent różnicy ma znaczenie, bo właśnie od takich przepływów elektoratów zależeć będzie kształt nowego sejmu.

Rzeczywiście nawet drobne różnice będą ostatecznie decydować o ilości mandatów i kształcie przyszłego rządu, czy koalicji. To, co szczególnie wyraźnie nasuwa się po porównaniu obydwu badań to – przede wszystkim – spadek poparcia dla Zjednoczonej Prawicy i PO. W wypadku partii wciąż jeszcze rządzącej ten spadek pokazuje, że Platforma na wsi w zasadzie się nie liczy.

– Wyborcy PO to zamożni ludzie, którzy na wieś trafili z blokowisk wielkich miast. Wśród zwykłych rolników ta partia nie cieszy się praktycznie żadnym zainteresowaniem – tłumaczy dr Olgierd Annusewicz z Zakładu Socjologii i Psychologii Polityki Uniwersytetu Warszawskiego. - Zresztą kampania PO na wsi była delikatnie mówiąc niewidoczna – dodaje.

Z jednej strony kampania, z drugiej krytyczna ocena rządów koalicji PO – PSL dodaje Robert Alberski.

- Nastąpiło naturalne znużenie władzą sprawowaną przez dwie kadencje, widoczne we wszystkich grupach społecznych - przekonuje politolog.

W tym kontekście dziwić może nieco lepszy, niż w pierwszym sondażu, wynik PSL. Zdaniem naszych komentatorów, nagły wzrost poparcia może być efektem naturalnej mobilizacji elektoratu ludowców, a także tego, że w ostatnim okresie, kampania PSL nabrała tempa i wyrazistości. Uwagę ekspertów wzbudziła szczególnie druga debata telewizyjna, w której prezes stronnictwa pokazał się z bardzo dobrej strony.

Janusz Piechociński poruszył kluczowe tematy i jako jedyny dotykał problemów wsi – wyjaśnia dr hab. Rafał Chwedoruk politolog z Uniwersytetu Warszawskiego. Prezentował się jako polityk poważny, racjonalny i zdystansowany, a właśnie takie cechy docenia wiejski wyborca. Rolnicy najczęściej prezentują konserwatywny sposób oceny polityki i polityków, i oczekują w tym względzie odpowiedzialności, a nie happeningów.

Problem w tym, że happeningi są czasami potrzebne. Bez nich kampania wyborcza wydaje się bardzo mdła, a właśnie taka była obecna kampania. Kampania, która jak pokazują nasze badania, na dwa dni przed wyborami, nie zdołała sprawić, by 21% rolników sprecyzowało swe wyborcze plany.

agrofoto


0 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Brak komentarzy do wyświetlenia.

×
×
  • Utwórz nowe...
Agrofoto.pl Google Play App

Zainstaluj aplikację
Agrofoto
na telefonie

Zainstaluj